5 مارس 2024- یک مطالعه ی جدید از دانشگاه اوپسالا که در JAMA Network Open منتشر شده است، نشان می دهد که بزرگسالانی که فقط سه تا پنج ساعت در روز می خوابند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. همچنین این مطالعه نشان داد که کمبود خواب مزمن را نمی توان به تنهایی با تغذیه ی سالم جبران کرد.

دکتر کریستین بندیکت، دانشیار و محقق خواب در دپارتمان علوم زیستی داروسازی در دانشگاه اوپسالا و محقق ارشد این مطالعه، گفت: من به طور کلی اولویت خواب را توصیه می‌کنم، اگرچه می‌دانم که این امر همیشه امکان پذیر نیست، به ویژه به عنوان پدر چهار نوجوان.

او و تیمی از محققان ارتباط بین دیابت نوع 2 و کم خوابی را بررسی کردند. دیابت نوع 2 بر توانایی بدن برای پردازش قند (گلوکز)، تاثیر می گذارد و مانع از جذب آن شده و در نتیجه سطح قند خون را بالا می برد. گزارشی از سال 2020 نشان داد که بیش از 462 میلیون نفر از این بیماری رنج می برند. این بیماری می تواند با گذشت زمان آسیب جدی به خصوص به اعصاب و رگ های خونی وارد کند، و در نتیجه به یک مشکل بهداشت عمومی رو به افزایش در سطح جهانی تبدیل شده است.

دکتر دیانا نوگا، محقق خواب در گروه علوم زیستی دارویی در دانشگاه اوپسالا، گفت: تحقیقات قبلی نشان داده است که استراحت روزانه ی کوتاه مدت مکرر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، در حالی که عادات غذایی سالم مانند خوردن منظم میوه و سبزیجات می تواند این خطر را کاهش دهد. با این حال، مشخص نیست که آیا افرادی که خیلی کم می خوابند، می توانند با تغذیه ی سالم خطر ابتلای خود به دیابت را کاهش دهند یا خیر؟

بنابراین، محققان از داده‌های یکی از بزرگترین پایگاه‌های اطلاعاتی جمعیت در جهان به نام بیوبانک بریتانیااستفاده کردند که در آن نزدیک به نیم میلیون شرکت‌کننده از بریتانیا به سؤالات مربوط به سلامت و سبک زندگی پاسخ دادند، همچنین این پایگاه داده حاوی اطلاعات ژنتیکی این افراد است. آنها بیش از 10 سال شرکت کنندگان را دنبال کرده و دریافتند که مدت خواب بین 3 تا 5 ساعت با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.در مقابل، عادات غذایی سالم منجر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود، با این حال حتی افرادی که سالم غذا می‌خورند، اما کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابیدند، همچنان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

دکتر بندیکت توضیح داد که نتایج ما برای اولین بار این سوال را مطرح می کند که آیا یک رژیم غذایی سالم می تواند کمبود خواب را از نظر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 جبران کند یا خیر. البته این نتایج نباید باعث نگرانی شوند، اما در عوض باید به عنوان یادآوری از این موضوع در نظر گرفته شود که خواب نقش مهمی در سلامت ایفا می کند. او همچنین استدلال کرد که تأثیرات کم خوابی بین افراد بسته به جنبه هایی مانند ژنتیک و نیاز واقعی فرد به خواب، متفاوت است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-diabetes.html